Bestuurders van vakbonden FNV en CNV melden dat winkels sinds de coronapandemie steeds vaker te maken krijgen met agressie tegen winkelpersoneel.
Tijdens de gehele corona periode werden de frustraties over de verplichting tot het dragen van mondkapjes en het houden van afstand in veel gevallen op medewerkers van de desbetreffende winkel afgereageerd. De huidige situatie met sterke prijsstijgingen en het verslechteren van de economie maakt het er niet beter op.
Korte lontjes en intimiderend gedrag van klanten
“Mensen staan meer onder druk en dat merk je wel. De algehele hufterigheid is toegenomen. Er was een enorme piek tijdens corona en die is niet meer teruggezakt naar normaal”, aldus Jacqueline Twerda van CNV. “Bijvoorbeeld als een klant komt voor een aanbieding in de folder die dan is uitverkocht in de winkel. Die klant gaat dan helemaal uit zijn dak tegen een werknemer. Mensen hebben vaker korte lontjes dan voor corona.”
Ook Linda Vermeulen van FNV merkt dat personeel vaker te maken krijgt met intimiderend gedrag. Zeker nu de feestdagen dichterbij komen. “Wat we horen is dat het fors drukker wordt in winkels door alle aanbiedingen en advertenties. Winkelketens zijn heel erg bezig de bezetting laag te houden. Hierdoor komt er dus veel werk te liggen op de schouders van met name ervaren krachten. Daarbij melden medewerkers dat klanten er niet altijd begrip voor hebben als zij niet direct worden geholpen. Hierdoor komt het geregeld voor dat mensen ongeduldig of met een kort lontje reageren.”
Wij bieden aan diverse grote retail ketens al jaren een succesvolle training op maat aan. Direct weten wat wij voor uw situatie kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende intake!
Met minder collega’s op de werkvloer
Volgens beide bestuurders is het personeelstekort een belangrijke oorzaak. “Sinds corona zie je dat werknemers met minder collega’s op de werkvloer staan. Werkgevers kunnen deze problemen aanpakken door meer hun best te doen om extra personeel te behouden. Dat is ook fijner voor de klant”, aldus Vermeulen. Verder stelt ze dat de lonen in de winkelstraat erg laag zijn, waardoor werknemers sneller ergens anders gaan werken. Daardoor ontstaat personeelstekort.
Met het inzetten van meer personeel wordt het makkelijker voor werknemers om met klachten om te gaan, voegt Twerda toe. Daarbij hebben werknemers een zekere mate van gewenning opgebouwd tegen onbeschofte klanten en laten zij asociaal gedrag steeds meer over zich heen gaan zonder hierover te klagen bij de werkgever.
Bron: De Ondernemer