‘Kans op een klap in je gezicht lijkt groter dan de kans op corona’. Veel mensen zien meer agressie in coronatijd. Conflicten over afstand houden in de supermarkt, een middelvinger voor wie geen mondkapje draagt en ruzie met je buurvrouw omdat ze te veel bezoek ontvangt. We ergeren ons meer aan elkaar en het escaleert vaker in coronatijd, blijkt uit onderzoek. Schelden in het ziekenhuis en de meeste conflicten in de supermarkt.
Driekwart (73 procent) maakte de afgelopen maanden lichte (verbale) agressie mee, zoals een vervelende opmerking of het opsteken van een middelvinger. Dit komt regelmatig voor: drie van de tien (29 procent) maakt dit soort reacties maandelijks mee, een op de zes (16 procent) zelfs wekelijks. Veel reacties in het onderzoek gaan over irritaties bij gewone activiteiten in het dagelijks leven: “Een man kwam veel te dichtbij in de supermarkt. Toen ik beleefd vroeg om afstand te houden werd hij boos en zei: ‘hou je bek, teringwijf!'”
Een kwart (27 procent) zegt een scheldpartij van een ander over zich heen gehad te hebben, of geïntimideerd te zijn. En een op de vijf ondervraagden (22 procent) heeft te maken gehad met lichte fysieke agressie, zoals duwen of gooien. Een Vandaag maakte er een item over dat via deze link terug te kijken en te lezen is.
Zorg dat je medewerkers voldoende weerbaar zijn. De training ‘Omgaan met weerstand van klanten’ die wij aanbieden omvat een theoretische e-learningmodule met
aansluitend een praktijktraining. Deze praktijktraining is zeer zinvol om uw medewerkers aan te bieden. Situaties die zij tijdens hun werkzaamheden meemaken,
kunnen zij oefenen met een professionele acteur. Daarmee vergroten zij hun vaardigheden in het omgaan met agressief gedrag. De e-learning duurt 30 minuten en de praktijktraining 3,5 uur. Na afloop van de training beheersen de deelnemers de vaardigheid om adequaat te reageren op weerstand van klanten via het aanleren van verbale agressiehantering.